Projecte Anatómica_ Lib.III

PROJECTE ANATÒMICA_ Lib.III -La Venus anatòmica, cos del desig-

 

 

Sculpture
Papier maché
159 x 82 x 59 cm.
2011

 

Our body is a conflicting field that is difficult to define, a place of convergence or of dispute and of complex moral, biological, and political instincts. The social battle, the struggle of gender and class, takes place in your body, but you do not always realize it.
Juan Antonio Ramírez

The Anatomical Venus were extremely realistic sculptures of idealized female bodies, usually made of wax. They mainly were pregnant women usually represented in a resting position, and were composed of moving parts to allow access to the insides of their body through consecutive dissections until reaching the fetus.
In the Anatòmica Lib.III the Venus presented does not follow the conventions of beauty, but is more reminiscent of figurines called Paleolithic Venus, and above all the famous Venus of Willendorf, with which it shares a very similar anatomy. The hypothesis of these statuettes suggests that they refer to the prevailing canon of beauty of that time, symbols of fertility and abundance, or safety, success, and prosperity.

Mixing all these meanings, the piece is shown as a statue of good luck. On the contrary of the Anatomical Venus, the statue is empty and must be filled with the desires of the audience, who can throw into it a coin or a piece of paper where they have written what they would want to change about their appearance by following these instructions: «with your left hand you can throw a folded piece of paper that contains your wish or you may throw a coin while you thinking about it. If the paper or coin lands inside, your wish will be granted.”

Escultura
Cartón piedra
159 x 82 x 59 cm.
2011

 

Nuestro cuerpo es un ámbito conflictivo difícil de delimitar, un lugar de convergencia o de disputa y de complejas pulsiones morales, biológicas y políticas. La batalla social, la lucha de géneros y clases, se desarrolla en tu cuerpo, aunque no siempre te des cuenta de él.
Juan Antonio Ramírez

Para la elaboración de esta obra se han mezclado dos interpretaciones, las de las Venus anatómicas (esculturas extremadamente realistas de cuerpos femeninos idealizados, formadas por partes movibles que permitían acceder al interior de su cuerpo), y las de las Venus paleolíticas (supuestamente, símbolos de fertilidad, abundancia, seguridad, éxito y bienestar)

El público asistente puede lanzar en el interior de la escultura un papel en el que haya escrito qué querría cambiar de su aspecto, siguiendo las siguientes instrucciones: “Lanza con la mano izquierda un papel doblado con tu deseo escrito, o bien una moneda al mismo tiempo que piensas en él. Si consigues encestarlos en el interior de la figura, tu deseo se cumplirá”.

Sculpture
Papier mâché
159 x 82 x 59 cm.
2011

 

Notre corps est une zone de conflit difficile à délimiter, un lieu de convergence ou de dispute et de pulsions morales, biologiques et politiques complexes. La lutte sociale, la lutte de genres et de classes, ont lieu dans ton corps, bien que tu ne l’aperçoives pas.
Juan Antonio Ramírez

Pour l’élaboration de cette oeuvre, deux interprétations sont confondues, celle des Vénus anatomiques (sculptures extrêmement réalistes des corps féminins idéalisés, composées de parties mobiles qui permettaient d’accéder à leur intérieur), et celle des Vénus paléolithiques (apparemment, des symboles de fertilité, d’abondance, de sécurité, de succès et de bien-être).

Le public peut lancer, à l’intérieur de la sculpture, un papier sur lequel il aura écrit ce qu’il aurait aimé changer de son apparence, en suivant ces consignes: «Lance, avec la main gauche, un papier plié sur lequel c’est écrit ton souhait, ou bien, lance une monnaie en même temps que tu penses à ton souhait. Si tu réussis ton geste, mettre le papier à l’intérieur de la figure, ton souhait se réalisera”.

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